Peder begynte sitt yrkesliv som sjømann og ble etter hvert forfremmet til matros.
Det er litt ukjent hvor han har oppholdt seg i disse årene, men noen holdepunkter har vi. I følge hans sjøfartsbok for utenriksfart reiste han ut som sjømann i 1887. Neste sikre spor er gullgraverbevis fra Dawson / Klondike i 1898.
Allerede i folketellingen i 1885 er han imidlertid registrert som sjømann, og dette samsvarer mer i forhold til det vi også har hørt i familien, at han reiste ut som 14/15-åring. Det ble sagt av hans barn at han ba om å bli konfirmert før ordinær tid for å kunne reise. I neste folketelling i 1891, er han registrert som matros. Dette var en forfremmelse. I 1891 er han også registrert på adressen Langgade i Sandefjord sammen med sin mor. I folketellingen i 1910 står det registrert at han flyttet ut av Norge i 1890, at han kom tilbake til Norge i 1910, var gullgraver og bosatt i Nome i denne perioden.
Vi er altså sikre på at han var til sjøs før 1885 som sjømann og at han var matros i 1891. Hvor lenge han var til sjøs og når han gikk i land i USA er mer usikkert. Han registrerer selv, ved ulike passfornyelser i USA, at han kom til New York med båten Thingvalla, men han angir året litt forskjellig i ulike søknader (1888 - 1892). I følge avisoppslaget fra Morgenbladet (se under kapittelet om Alaska) så flyttet han til Alaska i 1892.
Imidlertid stemmer ikke hans registreringer om at han kom til USA i 1888 eller 1889 direkte med sjøfartsboken. I disse årene skal han nemlig å vært til sjøs som sjømann. Noen av skipene han var på kan ha vært i USA, men det er lite trolig. Han har også vært aktiv og reist mye, og det er noen opphold i reiseloggen, så han kan jo rent teoretisk ha klart begge deler. Han mønstret f.eks. av i Antwerpen 8. juni 1888 og mønstret på igjen i Sandefjord 20. mars 1889.
Peder sin sjøfartsbok for utenriksfart
Dette er kopi av Peders sjøfartsbok for utenriksfart, utstedt i Drammen 5. november 1886. Iflg side to så gir denne sjøfartsboken rett til utenriksfart. Hvis han har reist til sjøs så tidlig som i 1883 / 1884, som ble fortalt av hans barn Arne og Per Kåre, så kan det ha vært i innenriksfart. Alternativt må det finnes en tidligere versjon av en sjøfartsbok. Som sagt, vet vi at han i folketellingen i 1885 er registrert som sjømann, noe som jo beviser at han har vært på båt før denne sjøfartsboken for utenriksfart.
Oversettelse
Det er ikke lett å tyde alt som står i sjøfartsboken så her kommer et forsøk, godt hjulpet av Odd Galteland, som forøvrig også har skrevet to flotte artikler om Kit og Kommandøren I (se under kapittelet Omtale).
PÅMØNSTRET AVMØNSTRET
Dato Skip Fra Til Dato Hvor
9/4 87(?) Leif Erikson Sandefjord Skien Udlandet 11/6 87 Sandefjord
11/7 87 Raf (?) Porsgrund England 21/8 87 Sandefjord
12/9 87 Nordstjernen Sandefjord Skien Udlandet 8/6 88 Antwerpen
20/3 89 ? Sandefjord Christiania Udlandet 23/11 89 Laurvig (Klarer ikke å tyde navnet på skipet.)
3/2 90 Vega Sandefjord Ishavet 4/8 90 Sandefjord (Tipper det dreier seg om bottlenose- eller selfangst
16/3 91 Fingal (?) Christiania Udlandet 29/10 91 Lavia (Det er et sted/by i Finland som heter det.)
Fra Værnepligtens side er intet til Hinder for at P. Ditmansen reiser til Udlandet for at søge hyre.
Drammens Indrulleringsdistrkt den 4. januar 1892.
27/1 92 Violets (?) Brevig England 10/5 92 Sandefjord
Så gjentas anførselen over med ny dato 30 Mai 1892.
Så er han hjemom en tur i 1898/99 hvor anførselen gjentas med ny dato 13 Januar 1899.
Private dokumenter
Pass-registeret i USA
Ellis Island Foundation - havneanløp for persontrafikk mellom New York og Scandinavia
Digitalarkivet