Det er relativt sikkert at Peder kom til Sandefjord rundt 1910, og at han traff Karen ganske raskt. Dette har også ført til at korrespondansen mellom ham og en person i Norge (Karen) er hyppig og detaljert. Det foreligger rundt 50 private brever fra Karen til Peder og visa versa i perioden mellom 1911 og 1915. Brevene fra Karen er kun av privat karakter mens brevene fra Peder er private og samtidig med på å dokumentere SS Kit sine bevegelser og fangsthistorie. I tillegg foreligger en del dokumenter knyttet til skipet og aksjeselskapet.
Dokumentasjonen viser at Peder var mye mer engasjert i skipet Kit og selskapet A/S Kit enn det vi visste fra tidligere. Allerede fra 1. november 1911 da han fikk tilbud om å kjøpe Kit, og fram til skipet ankom Sandefjord St. Hansaften 1915 har dette vært et heltidsengasjement.
Hva Peder har fått ut av dette økonomisk som fangstbestyrer og aksjonær vites ikke, men skipet i seg selv kan ikke ha vært noen stor suksess. Det som kanskje er mest interessant er selve eksperimentet sett fra hvalfangstens synspunkt, samt skipets reiserute gjennom Suezkanalen i 1911 og gjennom Panamakanalen i 1915. Kit er antakelig det eneste fangstfartøyet som har passert begge kanalene.
På norsk blir skipet omtalt som dampskip (DS) og på engelsk blir det omtalt som steamship (SS). Kit var på 540 brt og 245 nrt.
Odd Galtaland har skrevet en artikkel om Kit som er trykket i Norsk Filatelistisk Tidsskrift (NFT), utgitt av Norges Filatelistforbund. Artikkelen oppsummerer historien til Kit på en svært god måte og er i sin helhet gjengitt under. Takk til Odd for et godt bidrag i vår søken etter å forstå historien til Peder.
For flere detaljerte opplysninger i kronologisk rekkefølge kan man også lese oppsummeringen ført i pennen av Einar Ness ved å følge linken under.
Skrevet av Odd Galteland
Etter utrusting i Sandefjord satte Kit kurs for Okhotskhavet via Suezkanalen. Okhotskhavet er et randhav som ligger mellom Japan og Russland. Den japanske øya Hokkaido og den, i 1911, japanskeide (i dag russiskeide) øygruppa Kurilene danner en slags syd og sydøstlig grense mens Kamtsjatka-halvøya og ”fastlands”- Russland danner grense i nordøst og vest. I dette randhavet skulle det angivelig være mye hval og sel. Fangsten som ble ledet av kaptein C. J. Evensen, ble imidlertid temmelig mislykket. Ingen hval ble skutt. Fangst av sel og hvalross hindret full katastrofe. Etter sesongen ble skipet sendt i vinteropplag i Vladivostok. En dypt skuffet Chr. Christensen innså at videre fangst i Okhotskhavet ikke var liv laga. Han begynte også å tvile på hele prosjektet og var innstilt på å selge Kit for å begrense tapet.
I løpet av høsten 1911 fikk Chr. Christensen kontakt med en fra Alaska hjemvendt sandefjording, Peder D. Olsen. I midten av desember samme år forsøkte Christensen å selge Kit til ham og advokat Bjarne Castberg. Sistnevnte var Chr. Christensens svigersønn og bosatt i Minneapolis. Forutsetningen for et salg var at Olsen og Castberg kunne komme med et tilfredsstillende bud innen slutten av januar 1912. Det kunne de imidlertid ikke, og intet salg kom i stand.
Men om ikke Peder D. Olsen kjøpte Kit, ble likevel denne mannen en viktig brikke i Chr. Christensen og hans families planer om å åpne fangstfelter nord for ekvator – både i forbindelse med Kit, og noen år senere i forbindelse med Kommandøren I.
Hvem var nå denne Peder D. Olsen som senere i livet kalte seg Peder D. Olsen Bast. (Fig. 3) Han var født under beskjedne kår på Sunde på Østerøya i Sandefjord i 1869. Der bodde han sammen med sin mor og en eldre søster. Det sies at han konfirmerte seg ett år før tiden for å kunne dra til sjøs og bidra til familiens inntekter. Etter noen år i utenriksfart gikk han i land i USA. Der fant han snart veien til Alaska og ble både gullgraver og pelsdyrjeger. I 10 år var han også postmann. I det uveisomme terrenget i delstaten hadde han vinterstid måttet benytte seg av hundespann for å komme fram. (Fig. 4) Etter 18 år ”derover” var Olsen godt kjent med forholdene i Alaska da han i 1911 vendte hjem. Ikke minst hadde han fått kontakter i lokalbefolkningen. Han var dessuten i 1905 blitt amerikansk statsborger. Det var vel i de sistnevnte kapasiteter snarere enn hans kjennskap til hvalfangst, at Olsen ble interessant for Chr. Christensen høsten 1911.
Da salget av Kit mislyktes, inngikk Chr. Christensen på vegne av A/S Kosmos i stedet en avtale med Peder D. Olsen, om at Olsen skulle reise til Washington D.C. for å forsøke å få Kit under amerikansk flagg. ”Hvis det lykkedes Olsen at bringe ”Kit” under amerikansk flagg, forplikter han sig til at staa ombord i ”Kit” en fangstsæson og derunder retlede kapteinen med hensyn til fangstfelter, fangst, antagelse av eskimoer som fangstmænd, indkjøb av enhver art, fragtforhold og alt andet, for at ”Kit”s færd kan blive saa fordelaktig som mulig.” Peder D. Olsens honorar for å få Kit overført til amerikansk flagg og å lede ekspedisjonen den første sesongen, var 12 500 kroner. Ingen liten sum i datiden.
I den amerikanske Kongressen kom saken opp i begynnelsen av januar 1912 i en av House of Representatives underkomiteer – Committee of Merchant Marine and Fisheries. Den ble ført av en Mr. Wickersham. For å få et positivt resultat ble det anført en del kreative løsninger. Fra flertallsfraksjonens side ble det hevdet at Kit var en isbryter. Dette var viktig for denne fraksjonen ønsket å bruke Kit i vinterhalvåret som et kombinert post-, frakte- og passasjerskip mellom Nome, Alaska og Dutch Harbor som var et tettsted på en av øyene i Aleutene, Alaska. Vinterhalvåret ble definert som tiden fra 1. november til 1. juni. I sommerhalvåret kunne Kit fritt drive med hvalfangst i Beringhavet, Beringstredet og Nordishavet (som amerikanerne kalte ”Arctic Ocean”).
Mindretallsfraksjonen påpekte, korrekt, at Kit slett ingen isbryter var – skipet var en forstørret hvalbåt som også fungerte som et lite kokeri. I de røffe og for en stor del isbelagte farvannene det her var snakk om vinterstid, var skipet ikke formålstjenlig.
Etter at par runder i Kongressen (Representantenes Hus) der flertallsfraksjonen til slutt vant fram, fikk man muligheten til å registrere Kit under amerikansk flagg. (Fig. 5) Men det var knyttet så mange sære betingelser til flaggskiftet at det ble ikke noe av.
Fra vinteropplaget i Vladivostok ble Kit 12. april 1912 dirigert til Seattle i delstaten Washington. Der ankom det 16. mai 1912. Til Seattle reiste også Peder D. Olsen som til tross for at flaggskiftet skar seg, likevel ble ansatt av Chr. Christensen til å lede Kit under fangsten i Beringhavet, Beringstredet og Nordishavet. Etter et vedlikehold i Seattle forlot Kit byen og satte kurs for Nome i Alaska. Framme i Nome 6. juli ble 16 eskimoer forhyrt, og det ble satt i gang en forsøksfangst på hvalross i Beringstredet og Nordishavet. (Fig. 6) Allerede14. august var imidlertid sesongen over. Det er ikke lange tiden Nordishavet holder seg isfritt. Resultatet ble ikke storveis – 404 hvalrosser. På hjemveien til vinteropplaget i Seattle, forsøkte man seg nok en gang på hvalfangst, denne gangen i Beringhavet, uten å lykkes. 8. september var Kit tilbake i Seattle. I et brev fra kona, som sannsynligvis har hørt om den dårlige hvalfangsten, får han ”trøst”: ”Saa kan du jo sige at du har prøvd hvalfangst ogsaa.” (Fig. 7) Etter å ha sørget for bemanning på Kit under vinteropplaget i Seattle, dro Peder D. Olsen hjem til Norge.
Etter to mer eller mindre mislykkede sesonger ga A/S Kosmos opp hvalfangsten, og Chr. Christensen lot den yngre generasjonen slippe til. Han innbød i november 1912 til et nytt selskap – A/S Kit – som skulle drive sel- og hvalrossfangst i Beringhavet og Okhotskhavet med Kit. Disponent for det nye selskapet ble en av Chr. Christensens sønner, Søren Lorentz. (Fig. 8) Som bestyrer om bord i Kit ble på nytt Peder D. Olsen ansatt. Han var for øvrig en av de større aksjonærene. Det nye selskapet skulle ikke betale noe kontant for Kit, ”men det nye selskab overtager kr. 300,000.00 af ”Kosmos”s gjæld.” Om framtidsutsiktene uttalte man følgende i aksjeinnbydelsen: ”Efter indhentede oplysninger og erfaring fra 2 aars drift paa dette felt tror man at kunne opnaa et meget godt resultat, idet ”Kit” iaar blandt andet fik ca. 90 tons raa hvalroshuder paa kort tid.” Det var ingenting å si på optimismen!
18. april 1913 skriver bestyrer Olsen brev til kona fra Glasgow at han dagen etter skal reise med S/S Cameronia (I) til New York der han ankommer 27. april. Ferden videre til Seattle, som ble nådd 3. mai, gikk med jernbane. I et brev hjem datert 24. mai fortalte han kona at det fortsatt var mye å gjøre med Kit før skipet var klart. Blant annet var det en del arbeid med maskinen. ”Men vi kommer allikevel tidsnok. Mye is der oppe iår.” (Fig. 9) I slutten av mai 1913 forlot Kit Seattle med kurs for Beringstredet. Til Nome kom man 8. juni. Igjen ble eskimoer forhyrt til å forestå fangsten. Også nå ble det jaktet på hvalross. Av hvalrossen fikk man hud, støttenner og olje. 15. august var man tilbake i Nome. Fangstutbyttet i 1913 ble 937 hvalross og 3 isbjørner. Hvorfor man skjøt de 3 isbjørnene, er ikke kjent. Etter sesongslutt ble eskimoene avmønstret i Nome, mens Kit noe overraskende fikk ordre om å gå i vinteropplag i Yokohama i Japan der man ankom 1. september. I et brev hjem av 4. september forteller Olsen at han var fornøyd med fangsten i 1913-sesongen – ”tross omstendighetene og vanskelighetene. (Fig. 10) Hva disse ”omstendighetene” og ”vanskelighetene” bestod i, utdypet han dog ikke.
2. februar 1914 inngikk Olsen ny kontrakt med A/S Kit om stilling som fangstbestyrer for 1914-sesongen. Veien til arbeidsplassen var lang, og ikke minst tidkrevende i en tid da fly som transportmiddel var i utprøvingsfasen. Han dro fra Sandefjord 11. februar. Via St. Petersburg, den transsibirske jernbane og båt fra Vladivostok ankom han Yokohama 28. februar. 23. mars forlot Kit byen med kurs for Okhotskhavet.
Før avreise mottok han to brev fra disponent Søren Lorentz Christensen i A/S Kit. I det ene ble han informert om at et nytt syntetisk stoff som erstattet hvalrosshud til industrielle formål, var blitt oppfunnet. Han ble derfor bedt om å legge vekt på å koke ut olje av hvalrossen i stedet for å ta vare på huden. I det andre ble han bedt om prøve å få solgt Kit etter fangsten. En pris på om lag £17 000 ville kunne aksepteres. Begge brev ble sendt via den transsibirske jernbanen. (Fig.11)
Fangsten i Okhotskhavet der man skulle fange sel (sannsynligvis stellersjøløver), ble elendig – 25 sel var det hele – og allerede etter 4 uker var man tilbake i Japan igjen. Nå la man til i Hakodate. (Fig. 12) Her mottok bestyrer Olsen et brev fra kona, omadressert fra Yokohama. Mens Kit kullet og tok inn forsyninger til en hvalrossesong i Beringstredet/Nordishavet, mottok bestyrer Olsen et nytt brev fra disponenten. Der opplyste han om visse innskrenkninger i hvalfangsten på den amerikanske vestkysten, og luftet tanken om fangst på grønlandshval i stedet for hvalrossfangst. Det var bardene til hvalen som var interessante. Tidligere hadde de gitt store inntekter fordi de ble brukt blant annet i moteindustrien. Rundt 1914 hadde kjolemoten forandret seg, og etterspørselen hadde sunket. Kanskje det var derfor S. L. Christensen raskt føyde til ”men dette er foreløpig bare en tanke.” Tanken om å bruke Kit til det egentlige formålet – å fange hval – hadde altså ikke helt sluppet tanken verken hos A/S Kits største aksjonær, Chr. Christensen, eller hos hans sønn, disponent Søren Lorentz Christensen. I slutten av brevet ble bestyrer Peder D. Olsen ”i første omgang” beordret til å ta Kit på hvalrossfangst.
I begynnelsen av mai 1914 forlot Kit Muroran, Japan hvor skipet hadde tatt inn kull, klar til å ta fatt på en ny hvalrossesong. Med seg hadde skipet 13 japanske fangstmenn. Man hadde denne sesongen bestemt seg for å droppe de eskimoiske fangstmennene. Allerede 22. juli var fangsten over. På de 6 ukene sesongen varte, hadde de skutt 987 hvalrosser og 1 isbjørn. 420 fat olje ble kokt ut av hvalrosspekket.
Ekspedisjonen ankom Yokohama 4. august. Der ventet et brev fra disponent S. L. Christensen. Han skrev at Representantenes Hus hadde vedtatt å oppheve forbudet mot å registrere utenlandske skip under amerikansk flagg. Bestyrer Olsen ble bedt om å se på muligheten for å skifte flagg, og om å vurdere fordeler og ulemper ved et slikt flaggskifte. Nå kjenner vi ikke til de konkrete vurderingene som ble foretatt, men det er et faktum at skipet aldri kom under amerikansk flagg. 9. september skrev Olsen brev hjem til kona. (Fig. 13)
Etter å ha administrert salg av oljen og støttennene fra hvalrossen, og sørget for mannskap til Kits vinteropplag i Yokohama, tok Peder D. Olsen fatt på den lange reisen hjem til Norge. Fra Japan dro han med S/S Korea Maru, ankom Honolulu 27. oktober og San Francisco 2. november. Derfra gikk det med tog til New York og båt til Norge. Han kom til Sandefjord i slutten av november etter å ha reist halve jordkloden og vært underveis i nærmere 6 uker.
Utbruddet av første verdenskrig kullkastet disponent S. L. Christensens tanke om å sende Kit ut på hvalfangst. Heller ikke ble det noen hvalrossfangst. I stedet besluttet selskapet, A/S Kit, seg for å selge skipet.
4. februar 1915 fikk bestyrer Peder D. Olsen i oppdrag å føre Kit fra opplaget i Japan til Sandefjord. Noen dager etterpå starter han den lange reisen fram til arbeidsplassen sin. Under reisen hadde han rikelig med tid til å studere den lange handlelisten han hadde fått fra Christensen-familien. Både far og sønn Christensen ønsket å investere i Østens mange eksotiske produkter for å berike deres egne hjem – og, mot en klekkelig betaling, sikkert også andres hjem. Under hjemturen var Kit nærmest som et handelsfartøy å betrakte. 28 mars 1915 startet Kits ferd hjemover. Første stopp var Honolulu, Hawaii. (Fig. 14) Så gikk ferden gjennom Panamakanalen til Norfolk, USA der skipet ankom 22. mai. Fra Norfolk fikk han sendt et brev hjem til kona. (Fig. 15) Sankthansaften 1915 ankret Kit opp i Sandefjord. Da hadde skipet ikke vært i hjembyen på fem år.
Kort tid etter ankomst Sandefjord ble Kit solgt til den russiske marinen og kom under den første verdenskrig til å fungere som oppsynsskip under navnet Poliarny. Etter krigen ble det fiskebåt. I 1932 ble skipet døpt om til Meridian. Under den andre verdenskrigen ble Meridian den 24. juli 1941 beskutt og senket av den tyske destroyeren Hermann Schoemann utenfor Kharlov Island i Barentshavet.
Verken Tulla, Lloydsen eller Kit ble noen suksesser. Som hvalbåter var de for store og lite manøvrerbare, som kokerier var de for små. I løpet av fire sesonger var samtlige skip solgt! Bestyrer Peder D. Olsen skal vi møte i en senere artikkel i NFT. Nå som bestyrer på kokeriet Kommandøren I i forbindelse med Christensen-familiens neste – og siste – forsøk på å åpne hvalfelter nord for ekvator.
Joh. N. Tønnessen: Den moderne hvalfangsts historie. Bind 2
Bestyrer Peder D. Olsen Basts korrespondanse med kone og rederi i årene 1911-15. (Stilt til rådighet av Morten Bast Ness.)